Tittelnr | 22342
|
---|---|
Tittel | |
Forfattar | |
Språk | |
Utgjeve | |
Utgave | 1. utgave
|
Omfang | 300 sider : illustrasjoner
|
Opplysningar | Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
|
Emne | |
Geografisk emneord | |
Dewey | |
Nettressurser | |
ISBN | 978-82-450-2520-0 (innbundet) : Nkr 399.00
|
Hylleplass | 940.53 A
|