Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgjeve:
Originaltittel:
Bokmål
Opplysningar:
I Massepsykologi og jeg-analyse (1921) bygger Sigmund Freud videre på den franske vitenskapsmannen Gustav Le Bons teori om hvordan individet forholder seg til en dominerende, men følelsesstyrt og intellektuelt svak massebevissthet. Freud introduserer også betydningen av en førerskikkelse som beveger massen gjennom illusjoner og fantasi. Hans beskrivelse av ensretting og tilpassing av individers følelser og tanker ble svært aktualisert med den ekstreme nasjonalismen som bredte seg ut i Europa på samme tid. Noen år senere kom boken En illusjons fremtid (1927) ut. Her behandles menneskenes forhold til religionen. Ifølge Freud opptrer religionen som et slags substitutt for en farsfigur, og et sted som kan holde avmaktsfølelsen og utryggheten på avstand. Freud beskriver også det hvordan religionens dogmatikk, til forskjell fra vitenskapen, gjør den uangripelig for kritikk, og dermed til et farlig selvbedrag. Omtalen er utarbeidet av BS.
Hylleplass:
150.19 F
Bestill       Hugs denne

(beta)Bli den første til å skrive ei melding
Massepsykologi og jeg-analyse (19211 tar utgangspunkt i Gustav Le Bons Massenes psykologi (1895). Massen hos Le Bon likner den primitive urhorden i Totem og Tabu. Men Le Bon kunne ikke forklare hvordan massen lot seg føre og forføre av illusjoner og fantasier. I motsetning til sine forgjengere la Freud vekt på om massen har en fører. Han analyserte to såkalt kunstige masser: kirken og hæren, sosiale organisasjoner skapt gjennom ytre tvang, påbud og lover.

Få år før Adolf Hitlers Min kamp kom ut. beskrev Freud hvordan individets egenskaper blir svekket, tanker og følelser tilpasset og ensrettet. Resultatet er aggressive handlinger og en regressiv og primitiv sjelstilstand. Freuds analyse har fortsatt en urovekkende aktualitet.

I En illusjons fremtid (1927) tar Freud utgangspunkt i at religionens grunnlag er menneskelig avmakt og hjelpeløshet. Religionen oppfyller i fantasien de eldste, sterkeste og mest påtrengende ønskene til mennesket. Religionen forsoner personlige og sosiale konflikter ved å oppfylle behovet for trygghet og lengselen etter en farsfigur. Mennesket vil aldri klare seg uten illusjoner. men religionen er ifølge Freud farligere enn andre selvbedrag fordi den i motsetning til vitenskapen hviler på dogmer som er beskyttet av tankeforbud og derved immunisert mot kritikk.

OVERSETTELSE VED CHRISTIAN HEYERDAHL

ETTERORD AV EIVIND TJØNNELAND

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips ein ven om Massepsykologi og jeg-analyse ;
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Anna vising