| | Side |
| Innledning | 9 |
1 | Kultur, litteratur og formidling | 12 |
| Kulturbegrepet | 12 |
| Litteratur og litteratursosiologi | 15 |
| Sakprosa og skjønnlitteratur | 16 |
| Formidling - mellom teksten og leseren | 17 |
| Litteraturen som verk og vare | 18 |
| Forfatterne | 20 |
| Kritikerne | 20 |
| Bibliotekarene | 21 |
| Lærerne | 22 |
| Bokhandelens formidlere | 22 |
| Forskerne | 23 |
| Leserne | 23 |
| Formidleren - også en leser | 23 |
| Formidlerens roller | 24 |
| Ensretting og mangfold | 25 |
| Broer eller båndtvang | 27 |
2 | Formidling på verdibørsen | 30 |
| Litteraturformidling i paragrafer og planer | 31 |
| Formidlerens overbevisning og engasjement | 34 |
| Formidlerens kvalitetsbegrep | 36 |
| Fra formynderi til kundebehandling | 39 |
| Bibliotekene og etterspørselen | 42 |
3 | Markedsføring av litteraturen og av formidlingstjenesten | 45 |
| Reklame, markedsføring og formidling | 45 |
| Å gjøre litteraturen kjent, anerkjent og etterspurt | 46 |
| Markedsføring for forandring - i bibliotek | 48 |
| Litteratur er ikke metervare | 50 |
4 | Formidlingens dørstokker | 54 |
| Elefanter uten ører? | 55 |
| Nærlys på paratekstene | 56 |
| Analyse av paratekster | 56 |
| Ytring som analyseredskap | 57 |
| Vrengt- eksempler på paratekstanalyse | 59 |
| Emneord - også paratekster | 63 |
| Styring ved skilting | 64 |
5 | Hvorfor leser vi? | 66 |
| Motivasjon | 66 |
| Leserens valg: fem viktige elementer | 67 |
| Tre lesemåter | 68 |
| Tekstens funksjoner | 70 |
| Sosial funksjon- teksten som tegn på tilhørighet | 72 |
| Lesing som svar på sosiale krav og individuelle behov | 73 |
| Den modne leser | 75 |
6 | Veiledning | 77 |
| Veiledningstjenesten i bibliotek og bokhandel | 77 |
| Litteraturpresentasjon for grupper | 78 |
| Gjennomføring av bokprat - hvor og hvordan | 79 |
| Bokprat - et eksempel, ikke til etterfølgelse | 81 |
| Individuell veiledning | 82 |
| Leserutvikling | 83 |
| Praktiske løsninger i veiledningsarbeidet | 84 |
7 | Utstillinger | 87 |
| Hva er egentlig en utstilling? | 88 |
| Bokutstilling for barn - et eksempel | 89 |
| Utstilling som profilering | 91 |
| Synliggjøring av bibliotektjenester: et eksempel | 91 |
| Som varmt hvetebrød | 93 |
| På plakaten | 94 |
| Forsiden fram | 95 |
| Boklister | 97 |
8 | Litterære arrangementer | 99 |
| Arrangører på litteraturfronten | 99 |
| Form, sted og publikum | 100 |
| Hvordan få fatt i en forfatter? | 102 |
| Hvorfor og hvordan bruke en forfatter? | 103 |
| Et vellykket litteraturarrangement | 105 |
| Noe å gi, noen å møte: forfattersynspunkt | 105 |
| "Fint med folk som byr på seg sjøl" : arrangørsynspunkt | 106 |
| Publikums interesser: å bli til-talt | 107 |
| Effekt og utfordringer | 108 |
9 | Litteraturgrupper - lesesirkler | 110 |
| Litteraturgrupper som lesestimulering | 110 |
| Bjørnson eller Bryson? Valg av tekster i gruppene | 112 |
| Hvordan starte litteraturgrupper? | 112 |
| Mellom Alkymisten og Det annet kjønn: erfaringer fra ei litteraturgruppe | 113 |
| Mulige organiseringsmodeller for litteraturgrupper | 115 |
10 | Skriftlig formidling | 118 |
| Publikasjonen preger formidlingen | 120 |
| Hvem skriver vi for? | 121 |
| Bokomtaler og anbefalinger | 122 |
| God språkbruk | 124 |
| Å skrive for nettet | 125 |
11 | Elektroniske formidlingstjenester | 128 |
| Dynamisk litteratur | 128 |
| Skreddersydde tjenester og abonnement | 129 |
| Elektronisk veiledning | 130 |
| Digitale litteraturtreff | 132 |
| Oppgaver til de enkelte kapitlene | 135 |
| Litteratur | 138 |