| | Side |
| Forord | 9 |
1 | Å fortelle krigsbarns historie - hvorfor og hvordan? | 13 |
| Hvorfor? | 13 |
| Hvordan? | 15 |
2 | Fra ressurs til problem | 27 |
| Krigsbarnutvalget | 28 |
| Reidun og Reidar | 31 |
3 | I krig og kjærlighet | 41 |
| Språk og virkelighet | 41 |
| Seksuelt "forræderi" | 45 |
| Følger for barna | 48 |
4 | Familie og tilhørighet | 52 |
| Mor og mors familie | 52 |
| Familie i ryggen - eller familie som snur ryggen til? | 52 |
| Hel, halv eller utenfor? | 57 |
| Grensemarkeringer | 60 |
| Krise og redningsplanker | 62 |
| Far og fars familie | 65 |
| En skam, en gåte, en drøm | 65 |
| "En far i magen" | 67 |
| Arven og navnet | 70 |
| Hvem var mor? Hvem var far? | 72 |
| "Samfunn" og "privatliv" | 74 |
5 | Taushet og tabu | 76 |
| Den private tausheten | 77 |
| Taushet som smertepunkt? | 80 |
| Tabu | 83 |
| Den offentlige tausheten | 84 |
| Strategier i voksen alder | 86 |
| Taushetens doble mening | 89 |
6 | Seksualiserte blikk, krenkelser og overgrep | 90 |
| "Som mora, så dattera" | 90 |
| Seksualiserte krenkelser og seksuelle overgrep | 93 |
| Seksualiserte krenkelser | 94 |
| Seksuelle overgrep i familien | 95 |
| Seksuelle overgrep i nærmiljøet | 99 |
| Seksuelle overgrep på institusjon | 101 |
| Fordi de var "tyskerunger"? | 103 |
| Skyggen over oppveksten | 105 |
7 | Indre eksil? | 109 |
8 | På skolen | 113 |
| Skolens tvetydighet | 113 |
| Skolegård og skolevei | 115 |
| Lærerne - plageånder eller gode hjelpere? | 116 |
| "Plaging" eller "mobbing"? | 119 |
| Tapte sjanser - og seirer | 122 |
9 | I lokalsamfunnet | 126 |
| Tyskerunge og andre stigma | 127 |
| Glimt i mørket | 130 |
| I voksen alder | 131 |
| Det offentlige Norge | 133 |
| Hvorfor - og hvorfor ikke? | 137 |
10 | Uverdig barnevern - uverdige barn? | 140 |
| Et usikkert utgangspunkt | 140 |
| Veier til barnevernet | 141 |
| Veier i barnevernet | 144 |
| Uvisshet, løgner og sannhet | 145 |
| Barnehjemmet | 147 |
| Mat og klær | 152 |
| Skolen - fristed eller et sted for nye nederlag? | 153 |
| Overlatt til systemet | 154 |
| Ensomhet, avmakt og opprør | 157 |
| Et liv etter institusjonen? | 159 |
| Minner og glemsel - oppgjør og ansvar | 161 |
| Uverdig barnevern - krise og kritikk | 164 |
| Hierarkiet i barnevernet | 166 |
| Uverdige barn? | 168 |
| Tyskerunge og "barnehjemsbarn" | 168 |
| Å leve med fortida | 172 |
11 | Med blanke ark - krigsbarn som ble adoptert | 174 |
| Adopsjon - et nytt ledd i barnevernet | 174 |
| Adopsjon som løsning for mødrene | 177 |
| Tilfeldigheter, tanter og besteforeldre | 179 |
| Som en vare? | 181 |
| Et ønsket barn? | 182 |
| Beskyttete adoptivbarn | 183 |
| Doble byrder | 184 |
| "Ad" | 185 |
| Adoptivforeldre og andre foreldre | 187 |
| Biologiske foreldre, adoptiv-, ste- og besteforeldre - og en skog av familie | 190 |
| Åpen og sterk | 191 |
| "Å være adoptiv" - en egen kategori?" | 192 |
12 | Oppvekst i åndssvakeinstitusjoner og spesialskoler | 195 |
| Åndssvak og uønsket? | 195 |
| Feilplasserte som åndssvake og evneveike | 196 |
| Uten familie? | 197 |
| "Sølvreven" | 199 |
| De vonde minnene | 200 |
| Uten fotfeste - uten beskyttelse | 201 |
| Skolegang | 205 |
| Spesialskolen, særskolen og sanatoriet | 206 |
| Døveskolen | 208 |
| Vanskelige liv | 209 |
| "Sosialt uverdig" = "åndssvak"? | 210 |
13 | En egen og problematisk sort | 214 |
14 | Sluttord | 217 |
| Hvordan gikk det? | 217 |
| Det allmenne og det særegne | 222 |
| Symbolsk vold | 226 |
| Litteratur | 231 |
| Register | 236 |