Journalisten og morderen er en studie av presseetikk ført i pennen av den amerikanske forfatteren Janet Malcolm. Boken vakte enorm oppsikt da den ble utgitt i 1990, og ble utgangspunktet for en langvarig debatt innad i nyhetsindustrien, og har til dags dato blitt stående som et standardverk innen journalistikk i USA. Bakgrunnen for boken var rettsaken mellom den Princeton-utdannede legen og spesialsoldaten Jeffrey R. MacDonald og journalisten Joe MacGinnes. MacDonald, som var tiltalt for mordet på sin kone, anklaget MacGinness for å ha skapt et falskt inntrykk av at de var venner og fortrolige under samarbeidet om en bok som skulle omhandle drapssaken. MacDonalds opplevde seg ført bak lyset, da boken om ham var et direkte karakterdrap, noe retten gav han medhold i. Janet Malcolms analyse viser med en moralsk treffsikkerhet hvordan relasjonen mellom skribenten og personen som blir portrettert kan ende opp med å få vidtrekkende konsekvenser. Omtalen er utarbeidet av BS.
ENHVER JOURNALIST SOM IKKE ER FOR DUM ELLER FOR SELVOPPTATT TIL Å BLY SEG OM HVA SOM FOREGÅR, VET AT DET HAN GJØR, ER MORSLSK UFORSVARLIG.
Med denne legendariske åpningssetningen forandret Janet Malcolm amerikansk journalistikk. Journalisten og morderen tar for seg relasjonen mellom journalist og intervjuobjekt, gjennom en særegen sak hvor relasjonen ble trukket for retten. Saksøkeren var den drapsdømte, Princeton-utdannede legen Jeffrey MacDonald. Den tiltalte var journalisten og forfatteren Joe McGinness. Anklagen gikk ut på at McGinness hadde skaffet seg tilgang til MacDonald, til venner, familie og hele forsvarsteamet hans, ved å innynde seg hos den drapstiltale og late som om han var en venn. Men boken han skrev, var et karakterdrap. MacDonald følte seg forrådt - et synspunkt han til slutt skulle vinne frem med i retten.
Journalisten og morderen ble utgitt i 1990, men er fremdeles, den dag i dag, standardpensum i USA. Med drivet til en true crime, og med unik analytisk presisjon, gir boken en ultimat innføring i den av og til så tragiske relasjonen mellom den som skriver og den det skrives om.